Tijdsbeloop
Heb je even tijd? Aan het einde van het jaar 2025 willen we in deze overdenking even stil staan bij een tekstgedeelte uit het boek Prediker. Het opschrift probeert een titel te geven aan het gedeelte wat volgt. En de titel luidt: Alles heeft zijn tijd en beloop.
We vinden ons tekstgedeelte in Prediker 3: 1 t/m 8 (HSV). Waarin wij het volgende kunnen lezen:
Prediker 3
1. Voor alles is er een vastgestelde tijd, en er is een tijd voor elk voornemen onder de hemel.
2 Er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven; een tijd om te planten en een tijd om het geplante uit te trekken;
3. een tijd om te doden en een tijd om te genezen, een tijd om af te breken en een tijd om op te bouwen;
4. een tijd om te huilen en een tijd om te lachen, een tijd om rouw te bedrijven en een tijd om te huppelen;
5. een tijd om stenen weg te werpen en een tijd om stenen te verzamelen, een tijd om te omhelzen en een tijd om zich ver te houden van omhelzen;
6. een tijd om te zoeken en een tijd om verloren te laten gaan, een tijd om te bewaren en een tijd om weg te werpen;
7. een tijd om stuk te scheuren en een tijd om dicht te naaien, een tijd om te zwijgen en een tijd om te spreken;
8. een tijd om lief te hebben en een tijd om te haten, een tijd van oorlog en een tijd van vrede.
Alles heeft zijn tijd en beloop
We zien in Prediker 3 steeds een tegenstelling. Een paar van deze tegengestelde “werkwoorden” zullen we gebruiken om te kijken naar de heilsgeschiedenis: de tijden in Gods hand.
- Er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven (Pred. 3:2)
God geeft leven, maar door de zondeval heeft de dood zijn intrede gedaan. Om mensen niet verloren te laten gaan, heeft God zijn Zoon naar deze wereld gezonden. De komende tijd mogen we weer stilstaan bij de geboorte van Jezus in Bethlehem.
Mattheüs 2:1 Toen nu Jezus geboren was in Bethlehem, in Judea, in de dagen van koning Herodes, zie, wijzen uit het oosten kwamen in Jeruzalem aan, 2. en zeiden: Waar is de Koning van de Joden die geboren is? Want wij hebben Zijn ster in het oosten gezien en zijn gekomen om Hem te aanbidden.
Waar is de Koning van de Joden die geboren is? Koning Herodes krijgt antwoord van de overpriesters en Schriftgeleerden: Mattheüs 2:5 Zij zeiden tegen hem: In Bethlehem, in Judea, want zo staat het geschreven door de profeet: 6. En u, Bethlehem, land van Juda, bent beslist niet de minste onder de vorsten van Juda, want uit u zal de Leidsman voortkomen Die Mijn volk Israël weiden zal.
Als Jezus geboren is, dan ligt het gevaar van de dood al op de loer. Hij moet met zijn ouders vluchten naar Egypte voor Koning Herodes. Die laat alle jongetjes van 2 jaar en jonger doden.
Na de dood van Herodes keert Jezus terug met Zijn ouders. Terug naar Galilea en woont dan in Nazareth. Als Hij opgroeit spreekt Hij met gezag en laat wonderen en tekenen zien, waaruit blijkt dat Hij de Zoon van God is. Voor de Schriftgeleerden een aanstoot, wat leidt tot de kruisdood van Jezus Christus. Gestorven voor onze zonden, maar ook uit de dood weer opgestaan! Hij leeft.
In onze tijd mogen wij beroep doen op het verlossingswerk van de Here Jezus. Naast onze fysieke geboorte kennen wij ook de wedergeboorte. In Johannes 3: 1 t/m 6 lezen we over een ontmoeting tussen Nicodemus, een leider van de joden en de Here Jezus. Jezus spreekt met hem over het opnieuw geboren worden. In vers 6 zegt Jezus het volgende: 6. Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest (Joh. 3:6). Opnieuw geboren worden is nodig om het Koninkrijk van God te kunnen zien en om het te kunnen binnengaan.
Wat een voorrecht dat wij door de genade van de Heer inzicht hebben gekregen in het Woord van God. Dat we als plaatselijke gemeente mogen uitdragen wat de weg van de Heer met de mensheid is; met de gelovige en de ongelovige mens. De één tot behoud en de ander tot verloren gaan.
Ook wij als gelovigen in Christus hebben met de eindigheid van het leven te maken. Door ouderdom, ziekte of een ongeval. Geestelijk gezien zijn wij nu al door de doop met Hem begraven in Zijn dood. In Romeinen 6: 3 t/m 9 spreekt Paulus hier over. Met de prachtige wetenschap in vers 8: Als wij nu met Christus gestorven zijn, geloven wij dat wij ook met Hem zullen leven (Rom.6:8). De dood heeft niet het laatste woord voor ons die geloven!
Wat is de doop een mooie afbeelding van het verlossingswerk van Christus. Dit schrijven is een overdenking. Een nog mooier woord passend binnen het boek Prediker is: overpeinzing. Denk erover na (overpeins het) als jij je nog niet hebt laten dopen; wat een mooi getuigenis er van de doop uitgaat. Tot eer van Hem! Wat belemmert je? Misschien mensen om je heen. God in ieder geval niet. Er is tijd voor nadenken, maar ook een moment om een stap te doen.
- Een tijd om af te breken en een tijd om op te bouwen (Pred. 3:3b)
In de heilsgeschiedenis van God met Zijn volk Israël zien we veelvuldig het loslaten van Gods geboden door het volk Israël. Er worden altaren voor afgoden van andere volken gebouwd, waarvan de dienstknechten van God vermanend roepen om ze af te breken.
Tijdens de ballingschappen, waarbij volksgenoten mee werden genomen uit het land Israël, werd de tempel geroofd en afgebroken. Dit gebeurt tijdens de overheersing door de heidenvolken. De tijden van de heidenen.
God is echter barmhartig en zorgt ervoor dat ze terug kunnen keren naar hun land om de steden en de tempel weer op te bouwen.
Jeremia 24:5 Zo zegt de HEERE, de God van Israël: Zoals die goede vijgen, zo zal Ik de ballingen van Juda, die Ik uit deze plaats heb weggestuurd naar het land van de Chaldeeën, kennen ten goede.
6. Ik zal Mijn oog op hen gericht houden ten goede en Ik zal hen naar dit land doen terugkeren. Ik zal hen bouwen en niet afbreken. Ik zal hen planten en niet wegrukken.
De cyclus van afbreken en opbouwen herhaalt zich steeds vanwege de ongehoorzaamheid.
In Mattheüs 24 voorzegt Jezus ook de afbreuk en verwoesting van de tempel.
Mattheüs 24:1 En Jezus ging weg en vertrok uit de tempel; en Zijn discipelen kwamen naar Hem toe om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen. 2. Jezus antwoordde en zei tegen hen: Ziet u dit alles? Voorwaar, Ik zeg u: hier zal niet één steen op de andere steen gelaten worden die niet afgebroken zal worden.
De verwoesting van de tempel vond daadwerkelijk plaats rond 70 na Chr. door de romeinse overheersers. Na Joodse opstanden tegen de romeinse bezetter greep Keizer Hadrianus rigoureus in. Hij haatte de Joden. Er volgde een bloedbad en verstrooiing van het volk. Daarbij gaf deze Keizer een nieuwe naam aan het land. Hij noemde het Palestina. Dit heeft tot op de dag van vandaag zijn gevolgen: Gaza wordt afgebroken vanwege de gruwelijkheden van Hamas. Tegelijk wordt hiermee het aanzien van Israël in de wereld afgebroken en het antisemitisme opgebouwd. Alleen God kan uitkomst geven.
De maatschappelijke ontwikkelingen maken het moeilijk(er) om een Bijbelgetrouwe gemeente te zijn. De normen en waarden van de Bijbel staan onder druk. Wordt de gezonde leer nog geaccepteerd?
We staan stil in onze overdenking bij het tijdsbeloop, maar het tijdsbesef, de tijd waarin we leven is van zeer groot belang. Beseffen wij in welk tijdsgewricht wij ons bevinden op de Profetische klok van God. Nog is het genade-tijd! Christus bouwt nog steeds Zijn gemeente, waarvan Hijzelf het hoofd is. Wij mogen meebouwen en gebouwd worden. In 1 Petrus 2: 4 t/m 10 beschrijft Petrus dat Christus de hoeksteen is en dat wij daar als levende stenen tot een geestelijk huis gebouwd worden:
1 Petrus 2:4 en kom naar Hem toe als naar een levende steen, die wel door de mensen verworpen is, maar bij God uitverkoren en kostbaar, 5. dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterschap, om geestelijke offers te brengen, die God welgevallig zijn door Jezus Christus.6. Daarom staat er in de Schrift: Zie, Ik leg in Sion een hoeksteen die uitverkoren en kostbaar is; en: Wie in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Interne omstandigheden m.b.t. gebrokenheid van de gemeente kunnen tot scheuring of verlating leiden. Dit is altijd emotioneel geladen. Paulus spreekt veelvuldig over de eenheid binnen de gemeente. Hij heeft richting gegeven aan gemeenten om geestelijk te bouwen. Ook bij de start van nieuwe gemeenten:
1 Korinthe 3:10 Overeenkomstig de genade van God die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fundament gelegd en een ander bouwt daarop. Ieder dient er echter op toe te zien hoe hij daarop bouwt. 11. Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.
- Een tijd van oorlog en een tijd van vrede (Pred. 3:8b)
Dit is het laatste vers van ons gedeelte uit het boek Prediker. In tegenstelling tot alle voorgaande verzen is de tegenstelling niet geschreven met een werkwoord, maar in een toestand. Je zou verwachten “een tijd van oorlog voeren” en van “vrede stichten”. Maar dat even terzijde.
Israël was als Gods volk apart gezet. Het was Zijn oogappel. Het volk leefde tussen verschillende volken. Volken met hun afgoden. De strijd tegen de Schepper van hemel en aarde is realiteit in de geschiedenis, maar ook nu. De opstand van de tegenstander, de duivel had zijn uitwerking in de hemel en op de aarde. De mens (Adam) werd verleid door de slang, waardoor de zonde zijn intrede deed en daarmee de dood.
Opstand was er ook door de hoogmoed van de mens ten tijde van Babel, waar Nimrod heerste en waar de mens wilde bouwen tot in de hemel. Ook nu denkt de mens nog steeds dat het zijn eigen gang kan gaan en dat niets onmogelijk is. Respect en ontzag voor de Schepper is er niet. De enige waarachtige God. De Bijbel noemt hen dwazen.
Spreuken 1:7 De vreze des HEEREN is het beginsel van de kennis, dwazen verachten wijsheid en vermaning.
Er is sprake van een geestelijke strijd. Ook in onze tijd. Als we kijken naar de manifestatie van de Islam, die onderwerping voorstaat van allen die niet mee willen gaan in hun geloof. Verovering van gebied om hun invloedsfeer te vergroten.
En wij als gemeente zijn het lichaam van Christus hier op aarde. De gemeente wereldwijd kent vervolging. Dit geldt volgens Open Doors voor 480 miljoen Christenen. De laatste tijd lijkt er een tendens te zijn, dat evangelisatie op straat reden tot arrestatie kan zijn.
In Mattheüs 24 vanaf vers 4 geeft Jezus een waarschuwing: Pas op dat niemand u misleidt.
Mattheüs 24:5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden. 6. U zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde. 7. Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen. 8. Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën.
Het is belangrijk dat wij waakzaam zijn.
De woorden van Jezus over wat staat te komen, kunnen ons onrustig maken. Toch mogen wij weten dat Jezus ons Zijn vrede geeft. Romeinen 5 vers 1 zegt: Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus. Met de Hebreeënschrijver kunnen we daarbij het volgende zeggen:
Hebreeën 12:1 ….En laten wij met volharding de wedloop lopen die voor ons ligt, 2. terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.
Wij hebben een goed vooruitzicht: Hij zal ons de rust geven in het huis met de vele woningen.
Voor nu:
Filippenzen 4:4 Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. 5. Uw welwillendheid zij alle mensen bekend. De Heere is nabij. 6. Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; 7. en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.
Broeders en zusters. Voor ons, voor de gemeente is die vrede. Voor Israël geldt dat de Vredevorst zal komen om te heersen in het Duizendjarig Vrederijk. Shalom!
Filippenzen 1:2 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus.
br. Cor Schaafsma
